Automaatiojärjestelmä yhdistää yksittäiset laitteet yhtenäiseksi kokonaisuudeksi
Tom Allen Senera Oy toimittaa maalämpö-, lämmön talteenotto- ja ilmavesilämpöjärjestelmät niin omakotitaloihin kuin liikekiinteistöihin ja kerrostaloihinkin. Isompiin järjestelmiin tarjotaan usein tueksi Oumanin automaatiojärjestelmää. Asennuksen jälkeen järjestelmää voidaan valvoa Oumanin Ounet-etävalvontapalvelun avulla esimerkiksi takuuajan loppuun.
Suurin osa Tom Allen Seneran tekemistä töistä on lämmitysjärjestelmien muutoksia jostakin muusta lämmitysjärjestelmästä lämpöpumppujärjestelmäksi. Yhteistyö Oumanin kanssa alkoi vuonna 2014.
– Olemme keskittyneet pitkälti maalämpöjärjestelmien rakentamiseen vanhoihin sekä uusiin kiinteistöihin. Viime vuosina on mukaan tullut myös lämmön talteenottolaitteiden asennus maalämpöpumppujen yhteyteen, kertoo Tom Allen Seneran toimitusjohtaja Johan Holma.
– Meidän ja Oumanin välinen yhteistyö lähti siitä, kun me kartoitimme eri toimijoita ja heidän tarjoamiaan ratkaisuja. Oumanin järjestelmän modulaarisuus vakuutti. Myös kotimaisuudella oli merkitystä. Ouman ei ollut, eikä nykyäänkään ole mikään kasvoton konserni, sanoo Tom Allen Seneran automaatiovastaava Markku Manner.
”Ouflex vastaa koko lämpöpumppujärjestelmän ajamisesta”
Tähän mennessä Oumanin Ouflex-automaatiojärjestelmiä on asennettu yhteensä noin 120 Tom Allen Seneran kohteeseen. Modulaarisuus mahdollistaa sen, että siinä missä pienempiin kohteisiin riittää yksi yksikkö, niin haastavampiin kohteisiin voidaan järjestelmää laajentaa. Automaatiojärjestelmä yhdistää yksittäiset omalla automaatiollaan toimivat laitteet yhdeksi kokonaisuudeksi, jota Ouflex ohjaa.
– Ouflex vastaa koko lämpöpumppujärjestelmän ajamisesta niin sanottuna ylätason automaatiojärjestelmänä, Manner kiteyttää.
– Järjestelmä mahdollistaa enemmän säätöä ja ohjausta kuin perinteisten lämpöpumppuvalmistajien tarjoamat automaatiomahdollisuudet, Holma lisää.
Etävalvonta mahdollistaa seurannan ja säästää asentajien aikaa
Automaatiojärjestelmän asennusta varten hoitaa sähköurakoitsija tarvittavat kaapeloinnit, jonka jälkeen automaatioyksikkö kytketään paikoilleen. Asennuksen jälkeen asiakkaalle annetaan tarvittavat perustiedot järjestelmän käyttämiseksi. Käyttöönoton yhteydessä järjestelmä kytketään myös Ounet-palveluun.
– Tämä etäkäyttömahdollisuus on meille erittäin tärkeä! Jos asiakas soittaisi meidän huoltoomme ja meillä ei olisi etävalvontaa, niin joutuisimme aina lähettämään paikalle huoltomiehen. Etävalvonnan avulla voimme ensin tarkistaa, onko järjestelmässä oikeasti jotakin pielessä. Säästämme sillä useissa tapauksissa paljon asentajien kohteessa käyttämää aikaa. Pystymme tekemään etänä myös pieniä säätöjä esimerkiksi lämpötilaan, Manner avaa.
– Mahdollisessa häiriötilassa voimme muuttaa järjestelmän käyttöä siten, että se pärjää siihen asti, että huoltomies ehtii paikalle. Tämä näkyy asukastyytyväisyydessä. Sillä on iso ero, onko järjestelmä poissa käytöstä kokonaan vai vain osittain. Etävalvonta ja automaatio yleensä toimivat myös kaupallisena tekijänä, sillä suurin osa asiakkaista on maallikoita, ja tällainen mahdollisuus tuo heille turvaa, Manner jatkaa.
Arvokasta tietoa ja dataa
Asennuksen jälkeen kohteita valvotaan tietty sopimuksen mukainen aika – yleisesti takuuaika – jonka jälkeen asiakas saa halutessaan joko lakkauttaa valvonnan tai jatkaa sitä. Monipuolisella automaatiolla pyritään saamaan asumismukavuus mahdollisimman hyväksi tasaisen sisälämpötilan, lämpimän veden ja toimivan ilmanvaihdon osalta. Kun kaikki on kunnossa, ei asukas usein edes huomaa automaation olemassaoloa.
– Etävalvonta helpottaa takuuaikaisten asioiden hoitoa ja vikojen paikantamista. Saamme automaation avulla kerättyä talteen myös arvokasta dataa järjestelmän toiminnasta sen historian aikana. Jos esimerkiksi jokin vika toistuu uudelleen tietyissä olosuhteissa, niin meidän on helpompi päästä käsiksi sen syihin ja seurauksiin, Manner kertoo.
– Automaation avulla saadaan myös energiankulutukseen liittyviä kulutustietoja, joita voidaan verratta vanhoihin lukemiin. Tällainen tieto on arvokasta erityisesti isännöitsijöille, hän lisää.
”Voin suositella Oumania”
Holma ja Manner ovat yhtä mieltä siitä, että Ouman on asiakkaiden keskuudessa tunnettu ja luotettavana pidetty toimija. Yhteistyö on sujunut hyvin. Tilaukset ovat tulleet nopeasti ja tuotetuki on ollut saatavilla aina tarvittaessa. Oumanin järjestelmät ja tuotteet ovat vastanneet Tom Allen Seneran käyttötarpeita hyvin.
– Eipä ole toimitusjohtajan tarvinnut tähän yhteistyöhön puuttua. Kaikki on mennyt ihan hyvin, Holma summaa.
– Näen itse Oumanin arvona järjestelmän kotimaisuuden ja käyttöönoton yksinkertaisuuden, joka ei vaadi laaja-alaista pohjakoulutusta. Voin suositella Oumania muillekin vastaavaa järjestelmää etsiville, Manner päättää.