Valvomo siirtyi pilveen
Parasta ennen meni jo. 1970-luvulla rakennettujen massiivisten betonilähiöiden talotekniikka tulee pian elinkaarensa päähän. Vanha tekniikka pääsee ansaittuun lepoon.
Lämmitystä ja ilmanvaihtoa ohjaavien järjestelmien uusiminen ei ole halpaa eikä helppoa.
”Remontin suunnittelussa tehtävillä valinnoilla voidaan vaikuttaa paljonkin tulevan urakan työläyteen”, sanoo Johannes Nikula, Oumanin rakennusautomaation asiantuntija.
”Järkevät ratkaisut säästävät rahaa sekä remonttivaiheessa että myöhemmin, uusien järjestelmien elinkaaren aikana.”
Vanhat elementtitalot kuluttavat energiaa useita kymmeniä prosentteja enemmän kuin uudet rakennukset.Rakennusautomaation päivitys tuo vanhat talot nykyaikaan. Niiden energiankulutusta voidaan ryhtyä seuraamaan ja analysoimaan tarkemmin kuin koskaan. Viat paikannetaan nopeammin. Edellytykset ongelmanratkaisuun paranevat. Asumisviihtyvyyskin paranee.
”Kaiken ytimessä ovat lämmitystä ja ilmanvaihtoa seuraavat luotettavat ja älykkäät säätimet, joita voidaan ohjata milloin vain ja mistä vain”, Nikula sanoo.
”Joidenkin etäkäyttöisten järjestelmien ongelmana on vaikea kytkentä verkkoon. Fiksuimpien systeemien etäkäytön rakentaminen ei vaadi mitään erityisosaamista. Siitä selviytyy melkein kuka tahansa.”
Pohjola on ankara tekniikalle
Ouman pystyy Nikulan mukaan yhdistämään lukuisia internetiin kytkettäviä taloteknisiä laitteita pilvessä toimivaan valvomoon, Ounetiin. Pilvi jakaa asiakkaiden kiinteistöjen valvomot huoltomiesten ja kiinteistöpäälliköiden älypuhelimien näytöille.
Erillistä ja kallista fyysistä valvomoa ei enää tarvita. Ohjaus voidaan hoitaa vaikka laiturin nokasta.
Ouman on rakennusautomaation markkinajohtaja kotimaassaan Suomessa. Yhtiö on asentanut vuodesta 1988 lähtien suomalaisiin rakennuksiin noin 250 000 järjestelmää, joista valtaosa on edelleen käytössä.
Pohjoismainen ilmasto asettaa poikkeuksellisen kovat vaatimukset talotekniikalle. Lämpötilat vaihtelevat paahtavasta helteestä kirvelevään pakkaseen, kosteutta riittää etenkin syksyllä ja talvella, eikä järjestelmä saa pettää missään oloissa.
Luotettavuus ja kestävyys ovat kuuluneet aina Oumanin tärkeimpiin arvoihin. Yhdelläkään talotekniikan valmistajalla ei ole varaa myydä epäluotettavia tuotteita.
Johannes Nikula luottaa Oumanin laadulliseen etevyyteen. Suurimmat erot kilpailijoiden välille syntyvät hänen mukaansa siitä, miten ne suhtautuvat avoimuuteen.
”Ouman ei vaadi asiakasta sitoutumaan ainoastaan omaan järjestelmään. Meidän järjestelmään voidaan liittää myös muiden valmistamia tuotteita. Jos asiakkaalla on toimivia laitteita, kaikkia ei tarvitse laittaa vaihtoon.”
”Tämä on ystävällinen yritys”
Asiakkaan etu on ykkösasia kaikkien Oumanin rakennusautomaation laitteiden suunnittelussa.
Käyttöliittymät ovat selkeitä ja niiden suunnittelussa on huomioitu eri käyttäjäryhmät: urakoitsijat, asentajat, omistajat ja huoltomiehet. Jokainen näkee vain sen tiedon, mitä tarvitsee. Ohjelmisto opastaa tarpeen tullen eteenpäin.
Huoltomies säästää sekä omaa aikaansa että asiakkaansa hermoja.
Helppo ja intuitiivinen käyttökokemus on ratkaisevan tärkeässä roolissa, kun rakennusautomaatioon tuodaan uusia älykkäitä ominaisuuksia.
”Jos käyttäjä ei ymmärrä systeemiä, siitä ei ole mitään hyötyä. Hän voi yhtä hyvin säästää kuin tuhlatakin energiaa”, Johannes Nikula sanoo.
Hyvä asiakaspalvelu tarkoittaa Nikulalle ja hänen työtovereilleen myös ripeää tarttumista ongelmiin.
”Tämä on ystävällinen yritys, joka ei koskaan jätä asiakasta yksin. Hän voi vaikka kävellä ovesta sisään vanhan laitteensa kanssa ja kysyä: tähän tuli vika, mitäs tehdään? Tällaiset tapaukset ovat hienoja haasteita meidän eksperteille.”