”Asukkaat eivät enää soita ja valittele sitä, että olisi liian kylmä tai kuuma.”

Published: 2.1.2018 Author: Ouman Oy

Tamperelaiseen asunto-osakeyhtiö Sammonkatu 41:een on asennettu Oumanin langaton järjestelmä osaksi kiinteistön automaatiojärjestelmää lämpötilojen seuraamiseksi ja säätämiseksi. Ounet-palvelun avulla voidaan lämpötiloja säätää kätevästi vaikkapa puhelimella. Asumismukavuus paranee ja energiaa säästyy, kun lämpötila pysyy tasaisena sääolosuhteista huolimatta.

Sammonkatu 41:en kiinteistöstä on pidetty hyvää huolta ja sitä on remontoitu kattavasti. Taloyhtiön lämmitysmuotona toimii kaukolämpö ja lämmitettäviä kuutioita on yhteensä 16 000. Kohdetta isännöi arvokiinteistöjen isännöintiin keskittynyt Comar Oy.

– Kiinteistössä on 65 asuinhuoneistoa sekä muutama liikehuoneisto, kertoo taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Pentti Harju.

”Asennus meni erittäin hyvin”

Kiinteistöön on asennettu Oumanin langaton järjestelmä, joka käsittää huonekohtaiset langattomat anturit, reitittävät langattomat anturit sekä tukiaseman. Langattomat anturit mittaavat huoneistojen huonelämpötiloja sekä ulkona oleva tunnistin ulkolämpötiloja. Järjestelmä reagoi lämpötilamuutoksiin automaattisesti ja pyrkii optimoimaan lämpötilan olosuhteisiin sopivaksi energiaa säästäen. Idea järjestelmän asennuksesta lähti isännöintitoimiston ajatuksesta.

– Asennus meni erittäin hyvin. Olin mukana, kun Oumanin asentajat laittoivat anturit paikoilleen. Huoneistoissa olevat mittarit tulevat seinään kiinni vain tarralla. Koska järjestelmä on langaton, ei mitään piuhoja tarvita, Harju kertoo.

– Haluamme tuoda uusia asioita ja innovaatioita vanhoihin kiinteistöihin. Yhteistyö Oumanin kanssa on toiminut hienosti. He vastaavat myös lämpölaitteiden tarvittavasta ylläpidosta ja huollosta, kertoo isännöitsijä Marko Ahlqvist.

Helppo ja reaaliaikainen järjestelmä

Ennen langattoman järjestelmän asentamista soittivat asukkaat talonmiehelle, jos asunnoissa oli kylmä. Talonmies kävi säätämässä lämmitystä suuremmalle ja ilmojen taas lämmetessä johti tämä siihen, että asunnoissa oli pian liian lämmin. Nyt lämmitystä voidaan säätää tarvittaessa etänä Ounet-palvelun avulla esimerkiksi puhelimella.

– Isännöitsijän näkökulmasta järjestelmän suurimmat hyödyt ovat helppous ja reaaliaikaisuus. Ounet-palvelun avulla minulla on aina reaaliaikainen tieto taloyhtiön tilanteesta. Voin tarkastella tietoja myös iltaisin tai viikonloppuisin ja palvella asiakkaita, Ahlqvist summaa.

– Puhelimeni soi nykyään vähemmän. Asukkaat eivät enää soita ja valittele sitä, että olisi liian kylmä tai kuuma, kun veden kierto pattereissa voidaan optimoida. Järjestelmä alkaa itse lämmittää enemmän, jos esimerkiksi yöllä alkaa kylmetä, hän jatkaa.

– Järjestelmä parantaa asumismukavuutta ja toimii automaattisesti ilman, että sitä pitäisi käydä katsomassa. Ouman hoitaa kaiken – jos jotakin tulee ja heille soittaa, niin he tulevat hoitamaan asian, Harju painottaa.

Hallituksen puheenjohtaja Pentti Harju (vas) ja isännöitsiä Marko Ahlqvist ovat tyytyväisiä Oumanin Lämpömestari-palveluun.

”Asukkaat eivät enää soita ja valittele sitä, että olisi liian kylmä tai kuuma.” was last modified: tammikuu 2nd, 2018 by Ouman Oy

Related categories: Kokemuksia, Kokemuksia Energiatehokkuuspalvelut, Kokemuksia Rakennusautomaatio | Keywords: , , , ,